logo drukarnia.waw.pl

Napisz:

zapytaj@drukarnia.waw.pl

Ciekawostki drukarskie: Arial – czcionkowa bezszeryfowa księżniczka

Czyli parę słów o bardzo popularnej czcionce i dlaczego nie jest królową bezszeryfowych fontów. Na zdjęciu widzimy porównanie między czcionkami bezszeryfową (po lewej) i szeryfową (po prawej). Żółtym kolorem zaznaczono charakterystyczne dla czcionek szeryfowych „ozdobniki”.

W druku gazetowym dobór czcionek jest jednym z najważniejszych etapów projektowych. Błędnie dobrane fonty będą negatywnie wpływać na jakość odbioru publikacji, mogą również sprawiać problemy podczas procesu druku. Do tego dochodzi jeszcze element estetyczny. Dziś przyjrzymy się jednej z najpopularniejszych bezszeryfowych czcionek na świecie: Arialowi.

 

Czcionki szeryfowe i bezszeryfowe

Zacznijmy od usystematyzowania informacji: rodzajów czcionek jest parę, zdecydowanie do najpopularniejszych należą szeryfowe i bezszeryfowe. Czym się różnią? Czcionki szeryfowe posiadają ozdobniki, czcionki bezszeryfowe są prostsze. A po co ozdobniki? Pełnią nie tylko funkcję wizualną, ale również praktyczną – pozwalają lepiej widzieć litery, przez to mniej męczyć wzrok, więc w przypadku druku np. gazetowego i książkowego są częściej i chętniej wykorzystywane. Co nie znaczy, że bezszeryfowe – jak bohaterka dzisiejszego tekstu – są gorsze. Co to to nie, wręcz przeciwnie: profesjonalny design prasowy od lat chętnie miksuje czcionki.

 

Królowa jest jedna i nie jest nią Arial?

Czcionka Arial powstała jako odpowiednik dla bardzo popularnej czcionki o nazwie Helvetica. Zaś Helvetica swoje początki ma w 1957 roku, gdy została stworzona przez Maxa Miedingera dla Haas’sche Schriftgießerei – odlewni czcionek (tych fizycznych) w Münchenstein w Szwajcarii w której był doradcą klienta, a później główny zarządcą spraw sprzedaży. Właściwie, to początkowo nazywa się Neue Haas Grotesk, a dopiero w 1960, gdy zostaje przeprojektowana dla Linotype GmbH, zmienia się jej nazwa, na łacińską nazwę kraju – ponieważ nawiązuje do zasad kraju, jest uniwersalna, pasuje do wielu projektów. Tym samym staje się popularniejsza niż dotychczas dominująca na rynku Futura.

Połowa lat 80. przynosi ogromną zmianę: Adobe tworzy PostScript – specjalny język wykorzystujący krzywe Beziera. Adobe kupuje licencję na Helveticę, aby dołączyć ją do swoich interpreterów Post Script.

PostScript staje się wkrótce przyszłością poligrafii i wirtualnych czcionek na tyle, że giganci zaczynają grać przeciw gigantom: oto Apple i Microsoft skrzykują się do współpracy: MS udostępnia technologię TrueImage (działającą analogicznie jak PostScript), Apple opracowuje konkurencyjny format TrueType.

 

Arial jednak kopią?

Arial powstaje w 1982 w studiu Monotype. Za jego stworzenie odpowiadają Robin Nicholas i Patricia Saunders. Czcionka jako jeden z głównych celów stawia sobie bezproblemową możliwość podmiany za Helveticę w interpreterach PostScript tak, aby przeciętny czytelnik nie zwrócił uwagi na zmianę czcionki. Zatem musiała posiadać proporcje bardzo zbliżone. I tak było. Różnice pojawiały się w detalach. Czy na plus? Zdania do dziś są podzielone i raczej przeważają zdania negatywne, wskazujące na zbyt dużą toporność Ariala względem Helvetici, a tym bardziej względem unowocześnionej Neue Helvetici.

 

Ekspansja Ariala

W końcu w 1992 roku Microsoft dołącza do Windows 3.1, technologię TrueType, wraz z czionką Arial na pokładzie. A bycie w jednym z najpopularniejszych systemów świata, nie może pozostać bez echa. Tak rozpoczyna się dominacja Ariala wśród czcionek bezszeryfowych.

 

Nie tylko Arial

Wróćmy jeszcze na moment do Helvetici: Arial nie jest jedyną „kopią” (tudzież „interpretacją”) Helvetici. Podobne rozwiązania tworzyło wiele firm z branżym jak np. Swiss 721 od Bitstream, czy Nimbus Sans (od URW) i wiele innych. Jednak końcowym pytaniem pozostaje, co ostatecznie wybrać przy projektowaniu gazety / czasopisma: Arial, Helveticę, czy inne rozwiązanie? Tutaj jednak odpowiedzieć musi sobie sam Klient, czy jego projektanci, a do uwzględnienia jest nie tylko kwestia wizualna, ale również finansowa i… licencyjna. Pamiętajmy, że projekty gazet i czasopism są projektami komercyjnymi i wykorzystywać w nich należy rozwiązania do których posiadamy licencje i zezwolenia. I pamiętajmy, że drukarnia gazetowa nie ma obowiązku sprawdzać, czy zagnieżdżona czcionka jest zgodnie z licencją i technicznie.

 

Dla zainteresowanych tematem:

 

Ps.: prezentowane tutaj treści nie są poradami prawnymi.

To strona z artykułami. Kliknij TU lub w logo na górze strony i powróć na stronę główną.

Przejdź do:

Specyfika druku gazetowego w drukarni gazet DWP drukarnia.waw.pl

Specyfika druku gazetowego w drukarni gazet DWP drukarnia.waw.pl

Drukarnia gazet DWP: drukarnia.waw.pl oferuje TEN PRAWDZIWY druk gazetowy. Tzn. oferujemy druk prasowy w technologii tworzonej z myślą o druku dzienników. To druk, który jest bardzo szybki i bardzo tani. Ale nie ma niczego wspólnego z klasycznym typowym offsetem lub „cyfrą” – czyli z technologiami, w jakich drukuje większość internetowych drukarni oferujących „druk gazetowy”. Ten PRAWDZIWY druk gazetowy to także ograniczenia – wynikające z użytej technologii. I one będą w tym tekście przytoczone.

czytaj dalej
Własny rozmiar gazety? To w druku prasowym nie przejdzie.

Własny rozmiar gazety? To w druku prasowym nie przejdzie.

Drukarnia DWP [drukarnia.waw.pl] jest jedną z największych drukarni prasowych w okolicy, czyli drukarni oferujących tylko druk gazetowy. Taki druk, czyli druk gazetowy (jak np. dzienniki), znacząco się różni od typowego druku ulotek, książek, czy czasopism: przede wszystkim druk gazetowy oferowany w drukarni gazet DWP odbywa się na znacznie lżejszym papierze i taki druk gazet jest również znacznie tańszy, czas realizacji również jest znacznie szybszy. Ale ma swoje ograniczenia. I o paru z nich piszemy w tym tekście.

czytaj dalej

Specyfika druku gazetowego w drukarni gazet DWP drukarnia.waw.pl

Drukarnia gazet DWP: drukarnia.waw.pl oferuje TEN PRAWDZIWY druk gazetowy. Tzn. oferujemy druk prasowy w technologii tworzonej z myślą o druku dzienników. To druk, który jest bardzo szybki i bardzo tani. Ale nie ma niczego wspólnego z klasycznym typowym offsetem lub „cyfrą” – czyli z technologiami, w jakich drukuje większość internetowych drukarni oferujących „druk gazetowy”. Ten PRAWDZIWY druk gazetowy to także ograniczenia – wynikające z użytej technologii. I one będą w tym tekście przytoczone.

czytaj dalej

Własny rozmiar gazety? To w druku prasowym nie przejdzie.

Drukarnia DWP [drukarnia.waw.pl] jest jedną z największych drukarni prasowych w okolicy, czyli drukarni oferujących tylko druk gazetowy. Taki druk, czyli druk gazetowy (jak np. dzienniki), znacząco się różni od typowego druku ulotek, książek, czy czasopism: przede wszystkim druk gazetowy oferowany w drukarni gazet DWP odbywa się na znacznie lżejszym papierze i taki druk gazet jest również znacznie tańszy, czas realizacji również jest znacznie szybszy. Ale ma swoje ograniczenia. I o paru z nich piszemy w tym tekście.

czytaj dalej

Gorący grudzień 2025!

Szanowni Państwo, uprzejmie przypominamy, że grudzień jak...

Dziś 11 listopada 2025r. – Święto Niepodległości

Dzisiaj... świętujemy! Obowiązkowo! 🙂 . . [sc...

11 listopada 2025 – we wtorek

W związku z faktem, że 11 listopada br. wypada we wtorek,...

1 i 2.11.2025 wypadają w weekend

Szanowni Państwo, w związku ze zbliżającym się okresem...

Uwaga: zmiana czasu w weekend (25-26.10.2025)

Szanowni Państwo, przypominamy, że w najbliższy weekend -...